Organizacja miejsca pracy

Jest to pierwszy wpis z cyklu Home Office, w którym postaram się pokazać najważniejsze aspekty pracy zdalnej. Wbrew temu co mogło by się wydawać nie jest to takie proste i wymaga dużej samodyscypliny. Z jednej strony otrzymujemy więcej swobody, z drugiej strony pracodawca obarcza nas dużą odpowiedzialnością m.in. jeśli chodzi przygotowanie sobie odpowiedniego miejsca pracy oraz organizacji czasu potrzebnego do realizacji powierzonych zadań. Dlatego taka działalność wymaga od nas specjalnego przygotowania oraz zmiany przyzwyczajeń w porównaniu z pracą w biurze. W tym wpisie skupię się na przygotowaniu miejsca pracy, bez którego efektywna praca zwyczajnie nie może mieć miejsca.

Wybierz odpowiednie pomieszczenie

Znajdź spokojny kąt tylko dla siebie. Najlepiej jakby było to osobne pomieszczenie, w którym możesz się odciąć od pozostałych domowników. Ruch w mieszkaniu, biegające dzieci, co chwilę błagające o atencję pupile nie pozwolą Ci się skupić choćby na chwilę.

Jeśli nie masz możliwości odcięcia się od świata użyj słuchawek. Powinny wystarczająco stłumić dźwięki otoczenia a przy okazji będą pomocnym akcesorium w telekonferencjach.

Porozmawiaj z domownikami i określ granice, które pomogą oddzielić pracę od życia codziennego. Uświadom im, że pomimo iż jesteś w domu to pracujesz i potrzebujesz ciszy i spokoju.

“Having a completely different room/area that is a designated ‘work zone’ that you know if (a) you are in it, then you are 100% committed to working and (b) if you are outside it, then you switch off completely and do ‘real life’ stuff.” Devan Sabaratnam, Creator & Co-founder of HR Partner

Zadbaj o wygodę

Zorganizuj swoją przestrzeń tak aby z jednej strony była maksymalnie wygodna, a z drugiej spełniała zasady BHP. Zamiast na kanapie, usiądź przy biurku lub przy stole. Kanapa i łóżko powinny kojarzyć się z odpoczynkiem, nie z pracą 😉

Jeśli nie masz w domu fotela biurowego to znajdź możliwie wygodne krzesło, na którym zachowasz odpowiednią postawę i bez uszczerbku na zdrowiu będziesz mógł/a pracować przez wiele godzin.

Zagwarantuj sobie dobre oświetlenie. Ustaw biurko lub stół tak aby promienie słońca nie padały bezpośrednio na ekran. Jeśli potrzeba użyj lampki stołowej.

Zrób porządek

Posprzątaj mieszkanie! Porządek w mieszkaniu nie będzie odciągał twoich myśli w kierunku wykonania “niezbędnych” prac domowych. Kto nie pamięta jak podczas przygotowania się do egzaminu wszystko było ważniejsze niż nauka 😉

Pozostaw na biurku tylko niezbędne rzeczy. Niezależnie czy w biurze czy w domu, im mniej rzeczy odciąga Twój wzrok tym lepiej.

Porządek pomogą zachować różnorodne organizery, segregatory, pudełka i pojemniki.

Odtwórz swoje biuro w nowym miejscu

Zadbaj o to czym na co dzień posługujesz się w biurze. Jeśli robisz notatki postaraj się znaleźć miejsce do ich wygodnego przygotowania i przechowywania.

Jeśli w pracy używasz tablicy a w domu nie masz takiej możliwości to karton na ścianie skutecznie ją zastąpi.

Zorganizuj półkę na dokumenty.

Taka przestrzeń będzie Ci przypominać, że jesteś w pracy a nie w domu oraz pomoże przenieść nawyki w nowe miejsce.

Zadbaj o samopoczucie

Zaaranżuj przestrzeń w rośliny, które pomogą się zrelaksować.

Do picia kawy czy herbaty używaj ulubionego kubka i nie zapominaj o nawodnieniu organizmu – pij dużo wody.

Wyłącz telewizor i puść ulubioną muzykę, która pozwoli Ci się skoncentrować.

Zaplanuj posiłki i przerwy w pracy, gimnastykuj się – więcej o organizacji czasu przeczytasz w części 3.

Pamiętaj o kontakcie z ludźmi – więcej o tym w części 4.

W biurze zazwyczaj o jakość powietrza dba klimatyzacja. W domu zazwyczaj jej brak więc zatroszcz się o klimat używając nawilżaczy lub oczyszczaczy powietrza. Skuteczne może być nawet świeże pranie o ile pozostaje poza zasięgiem wzroku 😉

Ergonomiczne stanowisko pracy

O tym jak stanowisko pracy powinno wyglądać możesz przeczytać m.in, na stronie Państwowej Inspekcji Pracy.

  • Krzesło z siedziskiem na wysokości 40 – 50 cm od podłoża, najlepiej wyposażone w podłokietniki oraz wyprofilowane oparcie.
  • Ewentualny podnóżek powinien mieć kąt max. 15°.
  • Odpowiednio szerokie i głębokie biurko, aby można było ustawić elementy wyposażenia stanowiska pracy w odpowiedniej odległości od siebie.
  • Ustaw fotel tak aby mieć prawidłowe ustawienie nadgarstków
  • Zadbaj o odpowiedni kąt monitora

Przydatne linki

https://www.rp.pl/Kadry/308269990-Jak-pracodawca-powinien-zorganizowac-stanowisko-pracy-telepracownika.html

https://www.spidersweb.pl/2015/12/ergonomia-miejsca-pracy.html

error: Upss... Zawartość jest chroniona !!