Narzędzia pracy, nie tylko zdalnej

VPN

Temat szeroki jak rzeka. Wspomniany na samym początku jako podstawowe narzędzie zabezpieczające w pracy zdalnej. Dla osób nietechnicznych wystarczy, że powiem, że VPN pozwala na bezpieczne połączenie pomiędzy różnymi lokalizacjami przy użyciu niezabezpieczonej sieci. W większości wypadków będzie to połączenie z domu do sieci firmy przy użyciu internetu.

Pomijam opis konkretnych rozwiązań technologicznych. Zainteresowanych zapraszam na Wiki lub tutaj 😉

Przedsiębiorstwa zaczynające dopiero myśleć o pracy zdalnej powinny zacząć od zapoznania się z rozwiązaniami OpenVPN, Algo czy Streisand.

VPN prywatnie – czy warto? O wadach i zaletach takiego rozwiązania możecie poczytać tutaj.

Pakiet biurowy w chmurze

Jak większość usług, pakiety biurowe od jakiegoś czasu migrowane [rozwijane] są w kierunku działania online. Ma to wiele zalet, jak choćby niezależność od sprzętu, wydajność (praca w potężnej chmurze obliczeniowej), bezpieczeństwo (oprogramowanie zawsze jest w najnowszej wersji) czy chronione przed utratą danych. Do tego dochodzi niezwykle wygodna praca grupowa w czasie rzeczywistym nad tymi samymi dokumentami. Poniżej 2 najbardziej znane rozwiązania.

Office 365 – Niewątpliwie najbardziej popularny, występujący jako samodzielny produkt lub z możliwością instalacji pełnych wersji aplikacji na komputerze. W ramach stałych miesięcznych lub rocznych kosztów za stanowisko dostajecie, w zależności od abonamentu, różny zestaw programów i usług dostępnych online.

Dokumenty Google i G Suite – Każdy kto ma skrzynkę mailową na Gmail zapewne spotkał się z tym rozwiązaniem. Co do zasady oferta podobna jest do oferty Microsoftu. Problem może się pojawić w chwili kiedy będziemy chcieli dzielić się stworzonymi dokumentami np z klientami, nie każdy będzie miał możliwość ich odczytania a zgodność z dużo bardziej powszechnymi formatami MS nie jest pełna.

Kominikatory: MS Teams, Slack, Skype …

Messenger jako funkcja Facebooka lub WhatsApp to rozwiązania sprawdzone, jednak do komunikacji biznesowej mogą się okazać niewystarczające. Z punktu widzenia klienta mogą wyglądać również mało profesjonalnie. Dlatego warto rozważyć inne rozwiązania.

Wybór oprogramowania zazwyczaj podyktowany jest polityką firmy, na którą pracownicy zazwyczaj nie mają wpływu. Do najczęściej spotykanych należą MS Teams i Skype i popularny wśród społeczności IT Slack. Dwa pierwsze są naturalnie związane z Microsoft Office. Oczywiście istnieją konkurencyjne rozwiązania, jak choćby wspominany już G Suite, które przy niższych kosztach lub zupełnie za darmo daje przybliżoną funkcjonalność. Używanie komunikatora związanego z większym produktem jest zwyczajnie wygodne więc warto rozważyć taką opcję.

Przy wyborze aplikacji należy sugerować się potrzebami przedsiębiorstwa, jednak można wyłonić podstawowe funkcje niezbędne w komunikacji wewnętrznej, niezależnie od producenta będą to:

  • chat – tekstowe rozmowy prywatne i grupowe
  • wideokonferencje
  • udostępnianie pulpitu
  • udostępnianie załączników

Tablice

Niezwykle przydatne narzędzia w pracy grupowej, zwłaszcza w rozproszonych zespołach gdzie kontakt bezpośredni jest niemożliwy. Możecie przebierać z bardzo wielu produktów z różnorodnej funkcjonalności, poniżej opisuję oczywiście tylko wybrane, z którymi miałem styczność.

Microsoft Whiteboard – Podstawowa funkcjonalność, rysowanie, karteczki. Plus za integrację z MS Teams jeśli ktoś ich używa. Pisanie odręczne wymaga trochę wprawy. Funkcjonalność karteczek dość ograniczona – przy kilkunastu ekran staje się nieczytelny.

IdeaBoardz – Bezpłatne i przydane na każdym spotkaniu z użyciem karteczek przez uczestników. Nieodzowne narzędzie przy wszelkiego rodzaju retrospektywach. Plus za kilka predefiniowanych układów tablic. Funkcjonalność ograniczona tylko do umieszczania karteczek na tablicy i głosowania na pomysły, jednak zazwyczaj wystarcza to w zupełności.

Jeśli zależy wam na bardziej rozbudowanej funkcjonalności możecie zerknąć na Conceptboard. Darmowa funkcjonalność ograniczona do 50 elementów małych zespołach powinna być wystarczająca. W wersji płatnej dostajecie dodatkowo m.in możliwość wideokonferencji czy współdzielenia ekranu, a większe firmy docenią zapewne możliwość wprowadzenia akceptacji projektów czy logowanie SSO.

Pracownicy potrzebujący narzędzia z możliwością tworzenia diagramów docenią Lucidchart. Nawet w bezpłatnej wersji daje ogromne możliwości projektowania w tym użycia 100 szablonów. Wersja płatna znosi oczywiście wszystkie ograniczenia a ponadto daje m.in możliwość współpracy z MS Visio.

Warto też rozejrzeć się za innymi narzędziami, jest ich coraz więcej a podstawowa bezpłatna funkcjonalność w zupełności wystarcza w większoci przypadków.

Bezpieczeństwo danych

Pamiętajcie, że praca z domu nie zwalnia z odpowiedzialności za bezpieczeństwo danych. Pomijając wspomniany już VPN warto zainteresować się takimi kwestiami jak szyfrowanie plików i całych urządzeń oraz bezwzględne stosowanie aplikacji antywirusowych.

BitLocker – rozwiązanie pozwalające na ochronę danych na dyskach, wygodne bo firmowo wbudowane w systemy MS Windows. Instrukcja jak uruchomić znajduje się tutaj.

VeraCrypt – narzędzie Open Source pozwalające na szyfrowanie całych dysków, partycji, przenośnych dysków USB oraz tworzenie wirtualnych zaszyfrowanych dysków o określonej pojemności. Wspiera takie systemy Linux, Mac OS, Windows a nawet Android.

FileVault – Analogicznie do BitLockera rozwiązanie szyfrujące dysk twardy, wbudowane w systemy operacyjne Mak-ów. Konfigurację znajdziecie tutaj.

Szyfrowanie Android – Szyfrowanie w zależności od nakładki producenta, modelu i wersji Androida zapewne będzie w różnych miejscach. Ważne, że opcja dostępna jest już dla każdego. Kradzież czy zgubienie telefonu nie będzie powodowało już bólu głowy z powody ujawnienia informacji, pozostaje jeszcze kewstia sprzętu ale tu przydatne może być jego namierzanie 😉

Szyfrowanie iPhone – Sprawa identyczna jak w przypadku telefonów z Androidem.

O pakietach antywirusowych nie będę się rozpisywał. Podstawową funkcjonalność jaką musicie sobie zapewnić to Antywirus i Firewall. Jednak dobrze mieć dodatkowe zabezpieczania jak moduły antyPhishingowy , antySpamowy, antykradzieżowy, itp. Pamiętajcie o ochronie urządzeń mobilnych. To co jest dziś na topie.

Manager haseł

Powinniśmy zawsze ustawiać różne hasła do rożnych usług. To ważne ponieważ wykradzione dane z jednego miejsca mogą być sprawdzane i wykorzystane w popularnych serwisach. Dodatkowo warto używać podwójnego uwierzytelniania jeśli tylko dostępna jest taka możliwość.

KeePass Password Safe – Zanany i lubiany menedżer haseł użytkownika, klasa sama w sobie. Świetny punkt wyjścia zanim zaczniecie szukać innych rozwiązań. Dostępny na różne systemy w tym telefony komórkowe.

Menedżer haseł w przeglądarce – Praktycznie każda przeglądarka oferuje już taką funkcjonalność, jeśli połączycie to z profilem użytkownika to w zasadzie jesteście niezależni od sprzętu. Uwaga jest tylko taka, że przeglądarka nie wymaga hasła w dostępie do menedżera więc używajcie tej funkcji tylko na waszym prywatnym profilu chronionego hasłem lub urządzeniu do którego nikt nie ma dostępu.

Pomoc zdalna

W sieci firmowej bardzo łatwo użyć do pomocy zdalnej wbudowanego w MS Windows pulpitu zdalnego. Od biedy możemy się posłużyć komunikatorem pozwalającym na udostępnianie ekranu i przejęcie kontroli (np. MS Teams czy Skype for Business). A co jeśli nie mamy bezpośredniego dostępu do komputera przez sieć? Z pomocą przychodzą rozwiązania spoza MS.

TeamViewer – Apka, której przedstawiać nie trzeba. Pozwala na zdalne podłączenie się do komputera, udostępnienie widoku pulpitu lub pomoc zdalną. Bezpłatna do użytku osobistego.

Pulpit zdalny od Google – Ciekawe i proste rozwiązanie dla tych, którzy chcą skonfigurować na komputerze zdalny dostęp z innego urządzenia, pomóc lub prosić o pomoc zdalną.

Przydatne linki

https://www.securemessagingapps.com/

error: Upss... Zawartość jest chroniona !!